Úgy látszik, mostanság csupa cyberpunk darabba akadok. A Renaissance egy francia animációs film, Párizsban talán már egy éve is bemutatták, de hozzánk csak decemberben fog eljutni (a változatosság kedvéért az Odeonban lesz megtekinthető). Nekem a dvdripet sikerült megnéznem, franciául, magyar felirattal.
Az első, ami feltűnik, hogy a film fekete- fehér, mintha egy árnyjátékot nézne az ember. Ez valakinek vagy bejön, vagy nem, nekem tetszett. Mindenesetre nagyon erős hangulati elem, valószínűleg az egész film más lenne enélkül. A rajzok ennek ellenére realisztikusak, bennem először még az is felmerült, hogy ez egy élőszereplős film, durvás filterrel. De nem, ez ilyen szépen van megrajzolva, a karakterek is félelmetesen élethűen mozognak. Utánanéztem és persze kiderült, hogy 3d animáció, pedig már-már reménykedtem, hogy ilyet lehet kézzel is. :) Nekem nagyon tetszett, fantasztikus ötlet. Kissé a Sin Cityre emlékeztetett, ugyanaz a képregényes stílus, csak ezúttal animáció formájában. Nem csoda, hogy Franciaországban született meg a film, hiszen arrafelé elég népszerűek a mindenféle képregények, mangák.
Gyakorlatilag egy thrillerrel van dolgunk, egy kutató csajt elrabolnak, és a kemény rendőr srác keresi. Ő amolyan kemény kopó, az a fajta, akit csak belső igazságérzete irányít, ha ez ütközik a törvénnyel, eldobja a jelvényét, és egy revolverrel tesz rendet. Nem túl egyedi, láttunk már ezer ilyet, de én bírom az ilyen arcokat. Hogy még klisésebb legyen a szereplő, persze kamaszkorában bűnöző volt, és csak utána jött rá, hogy mi a frankó. Sebaj, legalább stílusosan csinálja. Bekever a képbe a csaj nővére is, aki, milyen meglepő, persze beleszeret a zsaruba. Fene se gondolta volna.
Bizony, jó kis kliséhalmaz. Ehhez hozzájön, hogy a háttérben a szálakat persze egy hatalmas megacorporation, az Avalon mozgatja... Van itt minden, ami kiszámíthatóvá tehet egy cyberpunk filmet/könyvet: titkos génkísérletek, gonosz doktor, gonosz nagy cég, túl bürokratikus rendőrség... De legalább a sztori lendületesen halad előre, én egy pillanatra sem unatkoztam, csak egyre erősödött a félelmem, hogy ez bizony ennyi. Sehol egy csavar, a jól bevált fordulatok.
Nem tudom, hiba-e ez? Vagy inkább tradíciótisztelet? Egyszerűen a jó öreg cp- elemeket akarta volna vászonra vinni a rendező? Szerencsére ezek a kérdések a történet felétől kezdik értelmüket veszteni, mert jön 1-2 érdekes csavar, amitől kissé kiszámíthatatlanabbá válik a végkifejlet. A végső poénért pedig végképp érdemes végigülni azt a 2 órát.
Az egész film nagyon franciás hangulatot áraszt, főleg a képregényes stílus és a helyszínek miatt, így ajánlom, hogy aki teheti franciául nézze meg, még tovább erősíti az atmoszférát. Nekem egy két jelenetnél a jó öreg film noir-os képek ugrottak be, valószinűleg erre is akart rájátszani a rendező. A fekete-fehér megvalósítás pedig egyből képregényes asszociációkat hoz elő. Ilyenek a nem túl bonyolult motívumok is, például a kopó és a nővér szerelme egyértelműen, minden magyarázat nélkül jön létre, mégse tűnik visszásnak, talán mert az ember érzi: ebben a műfajban ez így megy.
(a kép nem a filmből származik)
Nagyon tetszett a zsaru régi zsidó barátja még a bandás időkből - Farfalle -, az elhízott, kéjenc, de egész lényében fenyegetést árasztó maffiózó. Nagyon eltalált alak, olyasvalaki aki kegyetlen gyilkos, de közben tudhatod: barátja az életét is rábízhatná, becsülete az első.
Sokkal gyengébb karakter a tudós kiscsaj: gyakorlatilag film végéig semmi nem derül ki róla, nekem kissé esetlennek tűnt.
A film zenéje nem maradt meg bennem különösebben, ebből arra következtetek, nem lehetett valami nagy eresztés, de zavaró sem volt, jól alátámasztotta a filmet.
Nagyon ajánlom a moviet minden cyberpunk rajongónak, de szerintem forradalmi vizuális megvalósítása miatt mindenkinek kötelező darab. Kissé lehúztam a klisés megvalósítást, de ha az ember végignézi a filmet, nem marad benne semmiféle hiányérzet, ez így kerek. Azt hiszem, a rendező minden tekintetben elérte amit akart. Jól átjön a képregényes, film noiros hangulat, és, hogy mindenki örüljön: Karas kapitány is tud igazságosztósan nézni. Egy ilyen arctól ez a minimum.
Chuck mondja: Hülye film, milyen idétlenség, hogy fekete-fehér, amikor ma már színes filmeket is lehet csinálni? Tele van klisékkel. Francia, pfuj. De Karas jó arc, bár azért persze nem egy Texasi kopó, de szódával elmegy. A film végét nem értettem...